DuPont is klaar om de automotive markt te bedienen met een laag GWP koudemiddel Opteon tm YF

01-05-2013

Een internationaal consortium van autofabrikanten heeft opnieuw de veiligheid van HFO-1234yf vastgesteld.

DuPont levert Opteon™ YF vanuit zowel Japan als China. De productie opschaling van Opteon™ YF is verwezenlijkt in een ongekend kort tijdsbestek. Het product zal worden gebruikt door autofabrikanten over de hele wereld.

Een consortium van 10 Europese, Noord-Amerikaanse en Aziatische autofabrikanten heeft deze week aangekondigd dat zij Opteon™ YF zorgvuldig heeft onderzocht middels uitgebreide testen welke zijn uitgevoerd door haar leden. Er heeft een extra test plaatsgevonden om mogelijke ontvlamming van het koudemiddel in een crash te bestuderen. De groep stelt dat het haar risicobeoordeling van HFO-1234yf heeft bijgesteld. Het koudemiddel "is veilig en effectief te gebruiken in automotive toepassingen". "Het risico van blootstelling van de inzittenden in een voertuig door een brand van dit koudemiddel is buitengewoon klein."

Dit team van autofabrikanten verklaarde ook dat de bekend gemaakte testen van dit koudemiddel, uitgevoerd door Daimler, geen feitelijke botsingproef betrof. Zij stellen dat de gebruikte apparaten om een ongeval te simuleren niet het gedrag van een werkelijke botsing benadert. Het team verklaarde dat haar aanpak risico-evaluatie betreft welke aanbevolen en gebruikt wordt door tal van publieke en privé organisaties, met inbegrip van het Europees Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek Unie en de US Environmental Protection Agency.
Voor meer informatie bezoek: http://www.prweb.com/releases/2013/4/prweb10661862.htm.

"DuPont is op hoog niveau er van overtuigd dat Opteon™ YF veilig kan worden gebruikt in de auto airconditioning. Tevens weten wij dat het een breed scala van andere voordelen oplevert voor autofabrikanten, consumenten en de samenleving," zegt Thierry F.J. Vanlancker, voorzitter, DuPont Chemicals & fluorproducten. "We blijven onze aandacht richten op het wereldwijd leveren van dit product aan onze automotive klanten”.

DuPont voorspelt dat het bedrijf voldoende kan produceren om aan de huidige vraag uit de markt te kunnen voldoen, waardoor haar klanten aan de eisen voldoen van de (MAC)-richtlijn Mobile Air Conditioning van de Europese Unie.

DuPont investeert in extra capaciteit zodat meer klanten de nieuwe (MAC)-richtlijn kunnen naleven. Tevens heeft het bedrijf een sterk netwerk opgericht voor de distributie van Opteon™ YF aan de eindklanten in Europa.
De MAC-richtlijn is van kracht sinds 1 januari 2013. Deze dient in heel de Europese Unie te worden gerespecteerd, aldus Antonio Tajani, vicevoorzitter van de Europese Commissie, in zijn berichtgeving van 20 maart 2013 bij de EU Milieucommissie Europees Parlement.
"Autofabrikanten uit de hele wereld hebben orders voor Opteon™ YF geplaatst; zij wensen te voldoen aan de MAC-richtlijn," volgens Vanlancker. "Deze regeling is een essentieel onderdeel van duurzaamheidsprogramma's van de Europese Unie en zal een aanzienlijke impact hebben op het verminderen van de ecologische voetafdruk van auto's."
DuPont ontwikkelde HFO-1234yf mede als reactie op Europa's MAC-richtlijn, het bedrijf verkoopt het koudemiddel onder de naam Opteon™ YF.
DuPont past haar wetenschappelijke expertise toe voor het ontwikkelen van duurzame oplossingen die een verschil maken in de wereld. De commercialisering van Opteon™ YF is een geweldig voorbeeld hiervan.

De faciliteit van DuPont in China welke Opteon™ YF levert is gericht op het streven naar leveringsbetrouwbaarheid, productieniveaus en productkwaliteit. Autofabrikanten zijn overgestapt op Opteon™ YF of staan op het punt de overgang te maken. Daarvoor zijn er bezoeken aan de fabriek in China gepland om de mogelijkheden en de kwaliteitsborging van processen te bekijken.

DuPont is één van de eerste bedrijven die nu al meer dan 20 jaar geleden haar milieudoelstellingen publiekelijk maakt. Haar doelstellingen zijn direct gekoppeld aan zakelijke groei en specifiek aan de ontwikkeling van veiligere en milieuvriendelijkere nieuwe producten voor belangrijke wereldmarkten.
DuPont (NYSE: DD) levert sinds 1802 wereldklasse wetenschap en techniek aan de globale markt in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft dat door samen te werken met klanten, overheden, NGO's en opinieleiders zij kunnen helpen bij het vinden van oplossingen voor wereldwijde uitdagingen. Te denken valt aan het verstrekken van voldoende gezonde voeding voor mensen overal ter wereld, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en de bescherming van het leven en het milieu. Voor meer informatie over DuPont en haar inzet voor inclusieve innovatie kunt u terecht op www.dupont.com.

24 april 2013

Het ovale DuPont logo, DuPont ™, The miracles of science en Opteon ™ zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van DuPont of haar filialen.

Geplaatst in Producten nieuws