HFO's
Koudemiddel van de toekomst voor uw klimaatsysteem
HFO voldoet aan de F-gassenverordening 2014 en is een nieuw koudemiddeltype dat geen effect heeft op de ozonlaag en een laag GWP heeft.
De ontwikkeling van HFO is een reactie op de veranderende regelgeving van de Europese unie. In de Europese F-Gassen verordening is een verbodsbepaling ingevoerd op bepaalde apparaten die HFK’s (fluorkoolwaterstoffen) gebruiken. Carrier heeft al ruim 20 jaar ervaring in het gebruik maken van niet-ozonafbrekende stoffen. Zo heeft het de industrie weggeleid van het gebruik van ozonafbrekende stoffen.
De huidige nieuwe generatie van synthetische koudemiddelen, de HFO's, geven een vergelijkbaar rendement en voldoen aan dezelfde veiligheidseisen als de HFK's, met daarbij een laag GWP.
Opteon™ XP 40 (R449A)
Opteon™ XP 40 is dé vervanger voor R404A of R507. XP40 heeft een laag GWP van 1.397 en tast de ozonlaag niet aan. Daarnaast is XP40 geschikt voor nieuwe installaties, maar kan ook gebruikt worden voor het retrofitten van bestaande systemen.
XP40 is geschikt voor koel- en vriestoepassingen.
Opteon™ XP 44 (R452A)
Opteon™ XP44 (R-452A) is een niet-ozonlaag aantastend koelgas met een lage GWP van 2.140. Het is geschikt als koelmiddel vervanging voor R-404A/R-507 in nieuwe apparatuur en retrofit van bestaande systemen.
Opteon™ XL 10 (R1234yf) - uitstekende oplossing voor automotive air conditioning
De Europese Unie heeft het gebruik van R134a als koudemiddel voor airconditioning van nieuwe auto’s vanaf het modeljaar 2011 verboden in de EU-landen.
R1234yf is recentelijk ontwikkelt als potentieel alternatief met eigenschappen die zeer vergelijkbaar zijn met R134a, maar met een broeikaseffect van 4 CO2-equivalent op een 100-jaarhorizon. Het heeft ook een ozonlaag aantastingpotentieel van 0 en excellente “Life Cycle Climate Performance” (LCCP) in vergelijking met R134a en CO2. Het is een doorbraak op het gebied van de auto-airconditioning.
De voornaamste kenmerken van R1234yf
R1234yf zijn onverzadigde moleculen met minstens één dubbele koolstof-koolstof verbinding. Deze moleculen zijn bijzonder reactief in de atmosfeer en hebben daarom een relatief korte levensduur. Deze korte levensduur draagt gedeeltelijk bij tot de lage GWP.
Koudemiddelen zijn in giftigheidsklassen onderverdeeld. Klasse A voor de licht giftige koudemiddelen en klasse B voor een hogere giftigheid. De twee voornaamste moleculen R1234yf en R1234ze zijn beide klasse A, en de mengsels van deze moleculen zijn ook klasse A.
R1234ze
R1234ze is qua toepassing en drukken het meest vergelijkbaar met R134a. De GWP factor is zeer laag, namelijk <1, terwijl die van R134a, 1410 is. De GWP factor van CO2 is 1. R1234ze heeft lagere drukken dan R134a en kent een lager volumetrisch rendement dan R134a. Dat betekent dat de koelcapaciteit ca. 20% lager is. Dat zou betekenen dat er een grotere compressor geselecteerd moet worden t.o.v. R134a.
De voornaamste kenmerken van R1234ze
R1234ze is onder normale omgevingstemperaturen onbrandbaar. Echter, onder specifieke omstandigheden zou er vlamvorming kunnen optreden. Daarom is het koudemiddel geclassificeerd in de categorie A2L. In de huidige EN378 is deze categorie echter niet vermeld. In de Amerikaanse ASHRAE 34-2010 zijn de A2L koudemiddelen wel geclassificeerd.
Vervangingstabel
Benaming
Algemene aanduiding |
vervanger
voor |
Inzetgebied verdamper
temp. (°C) |
Veiligheids groep |
GWP Broeikas
(100 jr) |
Temp. Glide (K) 3) |
Kritische temp. (°C) 4) |
HFCK koudemiddel | ||||||
R124 | R114 1)/R12B1 | -10 t/m +40 | A1 | 609 | 0 | 122 |
R142b | R114 1)/R12B1 | A2 | 2310 | 0 | 137 | |
HFK Chloorvrije-koudemiddelen | ||||||
R134a | R12 (R22) 1) | -20 t/m +24 | A1 | 1430 | 0 | 101 |
R152a | R12 (R22) 1) | -30 t/m +15 | A2 | 124 | 0 | 113 |
R125 | R12 (R22) 1) | als mengsel | A1 | 3500 | 0 | 66 |
R143a | R12 (R22) 1) | als mengsel | A2 | 4470 | 0 | 73 |
R32 | R12 (R22) 1) | als mengsel | A2L | 675 | 0 | 78 |
R227ea | R12B1/R114 1) | -10 t/m +40 | A1 | 3220 | 0 | 102 |
R236fa | R114 | -10 t/m +40 | A1 | 9810 | 0 | >120 |
R23 | R13 (R503) | -95 t/m -50 5) | A1 | 14 800 | 0 | 26 |
HFK Chloorvrije-Blends | ||||||
Opteon XL 10 (R1234yf) | R134a | -20 t/m +24 | A2L | 4 | 0 | 94,7 |
1234ze(E) | R134a | -20 +24 | A2L | 7 | 0 | |
R404A | R22 (R502) | -70 t/m -8 | A1 | 3900 | 0,8 | 73 |
R507A | R22 (R502) | A1 | 4000 | 0 | 71 | |
R407A | R22 (R502) | -40 t/m -8 | A1 | 2100 | 6,5 | 83 |
R422A | R22 (R502) | A1 | 3100 | 4,4 | 72 | |
R437A | R413A/R12(R500) | -30 t/m -14 | A1 | 1800 | 1,7 | 95 |
R407C | R22 | -18 t/m +14 | A1 | 1800 | 7,1 | 87 |
R407F | R22/R404A | -40 t/m -8 | A1 | 1800 | 6,4 | 83 |
R417A | R22 | -18 t/m +14 | A1 | 2300 | 5,1 | 90 |
R417B | R22 | -40 t/m -4 | A1 | 2920 | 3,4 | 75 |
R422D | R22 | -40 t/m -8 | A1 | 2700 | 4,5 | 81 |
R424A (RS44) | R22 | A1 | 2440 | 0 | 88,8 | |
R427A | R22 | -40 t/m -8 | A1 | 2100 | 7,1 | 87 |
R438A | R22 | A1 | 3600 | 0,5 | 70,8 | |
R428A (RS52) | R22-R502 | A1 | 3245 | 1,5 | 77,8 | |
R434A (RS45) | R22-R407C | A1 | 2150 | 6,6 | 80 | |
R442A | R22 | A1 | 1900 | |||
R410A | R22 1) (R13B1) 2) | -80 t/m +8 | A1 | 2100 | 0 | 72 |
R448A (N40) | R404A | -40 t/m -8 | A1 | 1386 | 6,1 | 84 |
R449A (Opteon XP 40) | R404A/R507A | -40 t/m -8 | A1 | 1397 | 5 | 82 |
R450A (N13) | R134a | +25 t/m -30 | A1 | 601 | 0,4 | 106 |
R452A (Opteon XP 44) | R404A/R507A | -47 t/m -43,2 | A1 | 2140 | 3 | 74,9 |
R453A (RS70) | R22 | A1 | 1765 | 4,2 | 89,7 | |
ISCEON MO89 | R13B1 2) | -80 t/m -20 | N/A | 1735 | 4 | 70 |
R508A | R503 | -95 t/m -50 5) | A1 | 13000 | 0 | 13 |
R508B | R503 | A1 | 13000 | 0 | 14 | |
R513A | R134a | A1 | 631 | 0 | 96,5 | |
Halogeenvrije koudemiddelen | ||||||
R717 | -50 t/m +12 | B2 | 0 | 0 | 133 | |
R723 | R717 | -55 t/m +15 | B2 | 8 | 0 | 131 |
R600 | R12/R134a | -10 t/m +20 | A3 | 0 | 0 | 152 |
R600a | R12/R134a | -10 t/m +40 | A3 | 3 | 0 | 135 |
R290 | Diverse | -55 t/m +13 | A3 | 3 | 0 | 97 |
R1270 | R404A/R507 | -55 t/m +15 | A3 | 2 | 0 | 92 |
R170 | R13/R503 | -93 t/m -50 5) | A3 | 6 | 0 | 32 |
R744 | Diverse | -50 t/m -10 | A1 | 1 | 0 | 31 |
1) Alternatief koudemiddel heeft enige afwijking in de druk en koel-capaciteit.
2) Alternatief koudemiddel heeft een grotere afwijking bij verdampen lager dan -60 °C
3) Totale glide van de vloeistof naar damp gebaseerd bij 1bar absoluut, werkelijke glide is afhankelijk van bedrijfsconditie, H/M temp. 70% L temp. 60% van totale glide.
4) Afgeronde waarde
5) Cascade